Hanke

MOCAP järjestelmät urheilu- ja hyvinvointianalyysin pelillistämisessä

MOCAPPE-hankkeessa kehitetään kolmea ympäristöä liikunnan, hyvinvoinnin ja teknologian aloja läpileikkaavasti. Tavoitteena on luoda innovatiivisia, käyttövalmiita pilotteja ja proof-of-concept -demoja, jotka mahdollistavat uusia pelillisiä urheilusuorituksia, liikeratojen ergonomian analysointia sekä liikuntaan ja hyvinvointiin liittyviä virtuaalikokemuksia. Hankkeen aikana kehitetään Rovaniemellä mocap- ja XR-teknologioiden osaamista, jotta sekä teknologiat että paikalliset ympäristöt olisivat saavutettavampia ja helposti hyödynnettävissä alueen toimijoille.

Rahoitus ja budjetti

MOCAPPE on Lapin Liiton rahoittama EAKR-hanke, jonka kokonaisbudjetti on 999 847 €, josta EU-rahoitusosuus on 799 874 € (80 %) ja hanketoteuttajien omarahoitusosuudet 20 %.

Toteutusaika

Hankkeen toteutusaika on 1.10.2024 – 31.12.2026.

Toteuttajat

Lapin ammattikorkeakoulu, FrostBit ohjelmistolaboratorio

Kokonaisrahoitus 573 825 €

EU-rahoitus 459 060 €

Omarahoitus 114 765 €

Lapin yliopisto, taiteiden tiedekunta, palvelumuotoilu

Kokonaisrahoitus 302 167 €

EU-rahoitus 241 730 €

Omarahoitus 60 437 €

Santasport urheiluopisto, Rovaniemen koulutuskuntayhtymä

Kokonaisrahoitus 123 855 €

EU-rahoitus 99 084 €

Kuntarahoitus 24 771 €

Kehitystoimenpiteet

Työpaketti 1:
Urheilupelit

Toteuttajat:
Lapin AMK & Santasport

Työpaketissa kehitetään kaksi uutta fyysisesti pelattavaa urheilupeliä kahdessa eri kehitysympäristössä: Sports Labissa ja Testing & Training-ympäristössä. Sports Labissa keskitytään havaintomotoriikkaan perustuvan pelikokonaisuuden kehittämiseen, kun taas Testing & Training -ympäristössä painotetaan suorituskyvyn, tekniikkaharjoittelun ja valmennuksen osa-alueita. Ensimmäinen kehitys tapahtuu urheiluopiston Testing & Training -ympäristössä, jonka jälkeen siirrytään Sports Labiin.

Pelikokonaisuuksien toteutustavat, urheilulajit ja sisällöt määritellään yhdessä hankkeen yhteistyökumppaneiden kanssa. Työpaketissa pyritään löytämään ympäristöistä myös tarpeellisia kehityskohtia ja uusia potentiaalia niiden tulevaisuuden käytölle. Lopputuloksena saadaan pelattavia urheilupelidemoja, joiden avulla ollaan kehitetty urheiluteknologian käyttöä pelillisyyden kentällä ja saatu uutta osaamista aihealueista.

Työpaketti 2:

Liikunnallisuuden ja hyvinvoinnin ergonomia ja virtuaalikokemusten muotoilu

Toteuttajat:
Lapin yliopisto

Työpaketti keskittyy liikunnallisuuden, elämysten ja hyvinvoinnin virtuaalikokemusten muotoiluun Lapin yliopiston XR Lab -ympäristössä. Tavoitteena on tutkia ja kehittää käyttäjäkokemusta moniaistisesti, integroida uusia XR-teknologioita ja toteuttaa proof-of-concept -demoja hyvinvointiin ja liikuntaan liittyvien yritysten kanssa. Työpaketissa selvitetään elementtejä, jotka vaikuttavat teknologioiden käyttökökemukseen.

Proof-of-concept demoja tehdään erilaisista sovelluskohteista, hyödyntäen XR Labin monipuolista mocap- ja XR-teknologiaa. Käyttäjäkokemuksia arvioidaan pilottitestauksissa yhteistyössä hankekumppaneiden kanssa, ja järjestetään esimerkiksi demotapahtumia maakunnassa Lapin alueella.

Hankkeen aikana järjestestään osallistavia työpajoja ja tapahtumia, joten kannattaa seurata hankkeen blogin lisäksi esimerkiksi FrostBit ohjelmistolaboratorion ja Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan sosiaalisia medioita.

Tiesithän: Jos olet yritys, voit päästä mukaan hankkeen toimintaan missä välissä tahansa. Ota yhteyttä: ella.bjorn@lapinamk.fi.